Leer- en communicatiestijl
Van jongs af aan heb ik een sterke visuele kant die mij helpt bij het leren. Het ordent lesstof, maakt het levendiger en het slaat beter op in mijn geheugen. Mijn tools zijn: veel schrijven, tekenen, mindmappen en dat in mijn hoofd zetten. Leren vanuit een ‘kapstok’, het geheel overzien, is voor mij van belang. Ook communiceer ik graag via beeld, want daarmee kan ik pas echt duidelijk maken wat ik bedoel en/of voor me zie.

Onderwijs op maat
In mijn onderwijs visualiseer ik eigenlijk al van nature zo veel mogelijk de lesstof. Benieuwd naar wat ik nog meer kan doen om aan te sluiten bij beelddenkers, ben ik de opleiding beelddenkcoach gaan doen bij Ik leer anders.

Opleiding
Ik heb in twee dagen tijd ontzettend veel informatie gekregen over hoe je beelddenkers herkent, dat er verschillende beelddenkers zijn en hoe je het onderwijs daar het beste op kunt afstemmen.
Fijn om praktische handvatten te krijgen op het gebied van technisch lezen, begrijpend lezen, spelling, rekenen, topografie, werkstukken, boekbesprekingen, enz. Wat moet je wel doen en wat niet? Wat mag je van beelddenkers verwachten en wat kun je niet verwachten, vanwege de breinwerking. Wanneer pas je je onderwijs aan? Wat betekent dit voor kinderen met TOS? Allemaal vragen die beantwoord werden. Wat vooral belangrijk is bij echte beelddenkers: bied het onderwijs niet in stukjes aan, maar begin bij het geheel en ga daarna pas ‘inzoomen’.

Visueel, auditief en fysiek leren
Tijdens de opleiding lag het accent uiteraard op visueel leren, maar het mooie is dat de oefeningen stiekem ook het auditieve en fysieke deel van kinderen kunnen spreken. Dit is iets waar ik steeds meer op let, omdat ik de laatste tijd vaker ervaar dat leren de beste kans tot slagen heeft wanneer je meerdere zintuigen aanspreekt. Nu nog ontdekken welke leerling meer van het één of het ander nodig heeft.