Vandaag heb ik aan de training van de Tafelmethode met stoplichtkaartjes meegedaan. Waarom?

Ik wil graag onderwijs op maat bieden. Dat betekent dat ik opzoek wil naar ‘de juiste ingang’ bij een leerling. Steeds vaker merk ik dat als je zowel auditief, visueel als kinesthetisch kinderen aanspreekt, de kans groter is dat het lampje gaat branden. En dat is precies wat deze tafelmethode doet!

Op de site is veel gratis materiaal te vinden, omdat hun visie is: zoveel mogelijk kinderen helpen. Wat krijg je dan voor extra’s tijdens de training? Meer inzicht achter de methode, meer materialen en meer handvatten hoe ermee te werken. Een aanrader, wat mij betreft!

“De Tafelmethode met Stoplichtkaartjes is bedacht door Els Roessingh-Van Iterson in de vorige eeuw. Esther Monfils heeft het stokje van haar overgedragen gekregen in 2008. De 1x, 10x, 5x structuur als kapstok van de tafels is de basis in de Tafelmethode met Stoplichtkaartjes. Middels de metafoor van een stoplicht leren kinderen vanuit de 1x, 10x en 5x structuur (de groene kaartjes) het een of twee groepje(s) meer of minder principe (oranje en rode kaartjes). Naast het noemen van de tafels, de auditieve input, is er ook aandacht voor het zichtbaar maken van de tafels, de visuele input, en het ervaren, de kinestetische input.
Door deze methode verkrijgen leerlingen inzicht, ze worden een rekendenker zou je kunnen zeggen, waarbij een aantal denksturende vragen centraal staan. In deze methode is er naast inzicht ook aandacht voor automatiseren én memoriseren. Automatiseren is een proces van opeenvolgende handelingen en memoriseren is het direct weten of benoemen. In tafeltaal is de tafel 5×4 geautomatiseerd als de leerling denkt ‘dat is de helft van 10×4, dus 20′ en gememoriseerd als ’20’ direct uit het geheugen kan worden opgeroepen. Door het automatiseren van de denkstappen die achter de gekleurde kaartjes schuilgaan, wordt uiteindelijk toegewerkt naar memorisatie. Oefening en herhaling is daarbij heel erg belangrijk.”

www.stoplichtkaartjes.nl